بيشڪ صفا ۽ مروه الله جي نشانين مان آهن
نجم الدین بھٹو
اِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَۃَ مِنْ شَعَائِرِ اللہِ فَمَنْ
حَجَّ الْبَیْتَ اَوِ اعْتَمَرَ فَلاَ جُنَاحَ اَنْ یَّطَّوَّفَ بِھِمَا ( البقرۃ : ۱۵۸)
بيشڪ صفا ۽ مروه الله جي نشانين مان آهن پوءِ جيڪو حج ڪري بيت جو يا عمرو ڪري
پوءِ نه آهي گناهه ان تي جو چڪر هڻي انهن جي وچ ۾ .
حَافِظُوْا عِلَی الصَّلَوَاتِ وَالصَّلوٰۃِ الْوُسْطٰی (
البقرۃ : ۲۳۸ )
حفاظت ڪيو سڀني نمازن جي ۽ (خاص ڪري) وچ واريءَ نماز جي .
وَالصَّلوٰۃِ الْوُسْطٰی مان ڪهڙي نماز
مراد آهي ؟ ان ۾ مفسرن جو اختلاف آهي . ڪي فجر جي نماز ٿا چون (1) علامه قرطبيءَ
عليه الرحمة لکيو آهي ته ان ۾ ڏهه قول آهن (2) پر وڌيڪ قول اهو آهي ته ان مان مراد
ٽپهري نماز آهي . حضرت علي، حضرت ابن مسعود ۽ سيده عائشه رضي الله عنها وعنهما جو
اهو قول آهي . امام اعظم عليه الرحمة جو به اهو ئي مذهب آهي.
وَاِنْ تُبْدُوْا مَا فِیْ اَنْفُسِکُمْ اَوْ تُخْفُوْہُ
یُحَاسِبْکُمْ بِہِ اللہُ فَیَغْفِرُ لِمَنْ یَّشَآئُ وَیُعَذِّبُ مَنْ
یَّشَآئُ ( البقرۃ : ۲۸۴ )
۽ جيڪڏهن ظاهر ڪندؤ جيڪو اوهان جي دلين ۾ آهي يا لڪائيندؤ ان کي ته حساب
ڪندو اوهان سان ان جو الله پوءِ بخشيندو جنهن کي گهرندو ۽ عذاب ڪندو .
نه ٿو تڪليف ڏي الله ڪنهن نفس کي مگر ان جي طاقت آهر . ان جي لاءِ اهو (ثواب)
آهي جو ڪيائين ۽ ان تي ان جو (وبال) آهي جو (بروعمل) ڪيائين .
وَاِنْ خِفْتُمْ اَلاَّ تُقْسِطُوْا فِی الْیَتٰمٰی
فَانْکِحُوْا مَا طَابَ لَکُمْ مِّنَ النِّسَآئِ مَثْنٰی وَثُلٰثَ وَرُبٰعَ
فَاِنْ خِفْتُمْ اَنْ لاَّ تَعْدِلُوْا فَوَاحِدَۃً ( سورۃ النسائ : ۳ )
۽ جيڪڏهن ڊڄو ٿا ته نه انصاف ڪري سگهندؤ يتيمن ( جي معاملي ) ۾ ته پوءِ نڪاح
ڪيو انهن سان جو وڻيون اوهان کي عورتن مان ٻه ٻه ۽ ٽي ٽي ۽ چار چار پوءِ جيڪڏهن ڊڄو ٿا جو نه عدل ڪري نه سگهندؤ ته پوءِ
هڪڙي (پرڻجو ) .
شان نزول
اسلام ڪان اڳي جاهليت جي دور ۾ جن ماڻهن جي سنڀال ۽ ورثي ۾ يتيم ڇوڪريون
هونديون هيون ۽ نڪاح جي لحاظ سان انهن لاءِ حلال هونديون هيون ته انهن مان ڪن سان
حسن ۽ سونهن جي ڪري ته ڪن سان سندن ورثي ۾ آيل مال ، ملڪيت جي ڪري نڪاح ڪري وهندا
هئا پر نه انهن کي صحيح مهر ڏيندا هئا ۽ نه انهن سان صحيح سلوڪ رکندا هئا . انهن
جي باري ۾ هئٰ آيت لٿي هئي. جنهن ۾ الله تعالى فرمايو ته انهن يتيم ڇوڪرين جي
بجاءِ ٻين عورتن مان جن کي پسند ڪيو ٿا چئن تائين شادي ڪري سگهو ٿا .
یَسْتَفتُوْنَکَ فِیْ النِّسَآئِ قُلِ اللہُ یُفْتِیْکُمْ
فِیْھِنَّ وَمَا یُتْلیٰ عَلَیْکُمْ فِیْ یَتٰمَی النِّسَآئِ الّٰتِیْ لَا
تُؤْتُوْنَھُنَّ مَا کُتِبَ لَھُنَّ مَا کُتِبَ لَھُنَّ وَتَرْغَبُوْنَ اَنْ
تَنْکِحُوْھُنَّ ( سورۃ النسآئِ : ۱۲۷ )
۽ فتوى پڇن توکان عورتن جي بابت چؤ ته الله فتوى ٿو ڏي اوهان کي انهن جي باري
۾ جيڪو تلاوت ڪيو ٿو وڃي اوهان تي ڪتاب ۾ يتيم عورتن جي باري ۾ آهي ، جو نه ٿا ڏيو
انهن کي جيڪو لکيو ويو انهن جي لاءِ ۽ خواهش ٿا رکو ته نڪاح ڪيو انهن سان .
سيده عائشه صديقه رضي الله عنها کان روايت آهي ته جاهليت جي زماني ۾ جيڪڏهن ڪا
يتيم نياڻي رهجي ويندي هئي ته ان جو وارث ڏسندو هو جيڪڏهن حسن ۽ مال ملڪيت واري
هوندي هئي ته پاڻ ان سان نڪاح ڪندو هو ۽ ان جا حق ادا نه ڪندو هو ، پر جيڪڏهن اها
حسن واري نه پر مال ۽ ملڪيت واري هوندي هئي ته ان سان نه پاڻ پرڻجندو هو ۽ نه ان
کي ٻئي سان پرڻجڻ ڏيندو هو ته متان ان جو مڙس ملڪيت ۽ مال جي گهر ڪري پر پاڻ ئي ان
جي ملڪيت هضم ڪرڻ جي ڪوشش ڪندو هو.
وَمَنْ کَانَ غَنِیًا فَلْیَسْتَعْفِفْ وَمَنْ کَانَ
فَقِیْرًا فَلْیَاْکُلْ بِالْمَعْرُوْفِ (
سورۃ النسآئ ِ : ۶ )
۽ جيڪو ( سنڀاليندڙ ) آسودو هجي تنهن کي گهرجي ته ( يتيم جي مال کائڻ کان پاسي
رهي ۽ جيڪو مسڪين هجي سو مناسب (خدمت ) آهر کائيندو رهي .
اِنَّ الَّذِیْنَ یَأْکُلُوْنَ اَمْوَالَ الْیَتٰمٰی
ظُلْمًا اِںَّمَا یَأْکُلُوْنَ فِیْ بُطُوْنِھِمْ نَارًا ( سورۃ النسآئِ : ۱۰ )
بيشڪ اهي ماڻهو جو کائي ٿا وڃن مال يتيمن جا ظلم تحقيق کائن ٿا پيٽن پنهنجن ۾
باهه
وَاِنِ امْرَأۃٌ خَافَتْ مِنْ
بَعْلِھَا نُشُوْزًا اَوْ اِعْرَاضًا فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْھِمَا اَنْ یُصْلِحَا
بَیْنَھُمَا صُلْحًا وَالصُّلْحُ خَیْرٌ ( سورۃ النسآئِ : ۱۲۸ )
۽ جيڪڏهن ڪا عورت خوف ٿي رکي پنهنجي مڙس کان ٽهڪڻ جو يا منهن موڙڻ جو پوءِ
ناهي ڪو گناهه انهن ٻنهي تي جو صلح ڪن پاڻ ۾ صلح ڪرڻ ۽ صلح ڀلو آهي .
Post a Comment